Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
14-04-2025
Ducati Desmo450 MX: de eerste crossmotor uit Borgo Panigale 


•    De motorfiets die door Tony Cairoli en Alessandro Lupino is ontwikkeld in de racecompetitie is eindelijk verkrijgbaar
•    De Desmo450 MX is de enige motorfiets in zijn categorie met een Desmodromisch motorblok
•    De Desmo450 MX is een snelle en makkelijk te berijden motorfiets voor zowel professionals als amateurs, dankzij zijn vermogensafgifte en aluminium frame
•    De Desmo450 MX is uitgerust met een volledig nieuw tractiecontrolesysteem, een unicum in de motorcrosswereld
•    De Ducati Desmo450 MX staat vanaf juni 2025 bij geselecteerde Europese dealers

Borgo Panigale, Bologna, 3 april 2025 – Een historische dag voor de fabrikant uit Borgo Panigale: Ducati presenteert de Desmo450 MX, de eerste crossmotor in haar geschiedenis. Een motorfiets die geboren is vanuit de filosofie die Ducati altijd heeft geleid: het experimenteren en testen van toepassingen in de racerij om ze vervolgens beschikbaar te maken voor productiemotoren, waarbij in dit geval ook gebruik wordt gemaakt van de ervaring die Ducati Corse heeft opgedaan in de MotoGP en Superbike.

Dankzij deze aanpak en een zorgvuldige analyse van het segment, de concurrenten en de technische reglementen van de FIM en de AMA, is Ducati in staat geweest een lichte en betrouwbare motorfiets te creëren, met een krachtig Desmodromisch blok en elektronische apparatuur die de benchmark is in deze categorie. De Desmo450 MX is dus in staat om de rijvaardigheid van zowel professionele als amateurrijders te vergroten en ze het vertrouwen te geven waarmee ze hun grenzen kunnen verleggen. Een motorfiets die, dankzij de vermogensafgifte van het motorblok, het chassis en de innovatieve elektronica, in staat is hoge prestaties te leveren met minder fysieke inspanning.

De Desmo450 MX is het eerste model van een complete serie gespecialiseerde off-road motoren, ontworpen om het bedrijf Borgo Panigale in nieuwe werelden te brengen, nieuwe motorrijders aan te spreken en zo de Ducatisti community te laten groeien. Ter voorbereiding op het verwelkomen van alle toekomstige Ducatisti op noppenbanden, heeft Ducati een selectie van haar dealers getraind om het maximale niveau van professionaliteit en expertise te garanderen in een segment dat volledig nieuw is voor het bedrijf uit Borgo Panigale.

“In de afgelopen 18 maanden hebben veel mensen me gevraagd waarom Ducati besloten heeft om de wereld van de professionele off-road races binnen te stappen. Het antwoord is simpel: Ducati is een gezond bedrijf dat inkomsten genereert en daarom de mogelijkheid heeft om te groeien door zich open te stellen voor een nieuw segment van liefhebbers,” aldus Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding . “We hebben om ons heen gekeken, op zoek naar de belangrijke uniekheid van onze bedrijfscultuur en hebben de cultuur gevonden die Ducati volgens mij als geen ander bedrijf karakteriseert: de nauwe band tussen de racewereld en de wereld van de productiemotorfietsen. Tegelijkertijd ontdekten we dat we een ongelooflijke rijkdom in huis hebben in de vorm van zoveel off-road enthousiastelingen in de verschillende afdelingen. Dit alles heeft ons in staat gesteld om vandaag de Desmo450 MX te presenteren: een gemakkelijke, high-performance motorfiets, voor zowel amateurs als professionals, die we voortdurend zullen ontwikkelen door middel van sportieve activiteiten op het hoogste niveau, en die we zullen ondersteunen dankzij een verkoopnetwerk dat de taal van motorcrossliefhebbers spreekt en echt al hun behoeften begrijpt.”

De Desmo450 MX is ontworpen rond het ééncilinderblok van 449,6 cc met Desmodromische motoraandrijving en vormt een unicum in het gespecialiseerde off-road landschap. Hij biedt de mogelijkheid om elke versnelling optimaal te benutten, zowel bij de start als tussen de bochten, dankzij een bijzonder gunstige levering die koppel bij lage en middelhoge toerentallen combineert met kenmerkende over-rev capaciteiten.

Het lichtgewicht aluminium frame is ontworpen met zo min mogelijk lasnaden, wat de stevigheid, lichtheid en stijfheid van de structuur ten goede komt. Deze keuzes bleken meteen succesvol in de race met Alessandro Lupino, die na het winnen van de eerste race van het Italiaanse MX1 Kampioenschap nationaal kampioen werd. De races dienden om de motorfiets te definiëren die medio april in productie zal gaan en die de beste test zal zijn voor de verdere ontwikkeling van de Desmo450 MX en alle modellen die deel zullen gaan uitmaken van het assortiment.

De Desmo450 MX vertegenwoordigt ook een primeur in het segment op het gebied van elektronica. Het is namelijk de eerste crossmotor ter wereld die is uitgerust met een Traction Control systeem dat in staat is om de werkelijke slip van het achterwiel nauwkeurig te bepalen ( patent aangevraagd). Dit systeem identificeert de rijfasen waarin het niet moet worden geactiveerd om de prestaties van de motor niet te beperken. Tot slot kan de Ducati Traction Control van de Desmo450 MX onmiddellijk door de rijder worden uitgeschakeld in situaties waarin het noodzakelijk is om alle motorprestaties te benutten, om kort daarna automatisch weer te worden ingeschakeld.

De motorfiets, die al te bestellen is bij geselecteerde dealers, zal vanaf juni in Europa aankomen.



Eéncilinder met Desmodromische klepbediening 
Het ontwerp van de Desmo450 MX begon bij het motorblok, dat is uitgerust met Desmodromische verdeling, het systeem dat wordt gebruikt op alle Ducati racemotoren, inclusief de MotoGP. Deze voorziening biedt de Desmo450 MX verschillende voordelen, allereerst de mogelijkheid om de motor op zeer hoge toerentallen te laten draaien, waardoor de motor een grotere extensie heeft waardoor de kans groter is dat je sneller dan de concurrentie bij de gate bent en dus de felbegeerde Holeshot award wint, die gaat naar de rijder die als eerste uit de eerste bocht komt. Een prijs die de twee officiële rijders Seewer en Guadagnini wonnen in hun debuutwedstrijd in het wereldkampioenschap motorcross, in Argentinië, met een productiemotor die alleen was uitgerust met de complete Akrapovič-uitlaat, dezelfde die Ducati beschikbaar stelt aan elke liefhebber via de Performance catalogus.

Chassis
Het chassis van de Desmo450 MX is gebaseerd op een aluminium perimeterframe. Deze lay-out is gekozen om een lichte structuur te verkrijgen, waardoor het motorblok zo recht mogelijke inlaat- en uitlaatkanalen heeft om de beste prestaties te garanderen. De technici van het bedrijf Borgo Panigale zijn erin geslaagd een structuur te creëren die 8,96 kg weegt en gekenmerkt wordt door het minst mogelijke aantal lasnaden, waardoor de gewenste doelen van lichtheid, betrouwbaarheid en stijfheid zijn bereikt. Het frame draagt aanzienlijk bij aan het binnen de perken houden van het gewicht van de motorfiets, in een gebruiksklare configuratie maar zonder brandstof, van 104,8 kg.

Het frame van de Desmo450 MX bestaat uit slechts 11 delen, ongeveer de helft in vergelijking met de concurrentie, en is samengesteld uit gegoten, gesmede en geperste elementen. Het voorste deel, dat de stuurkolom verbindt met de bovenste schokdemperbevestiging, wordt gevormd door een enkel gegoten element. Deze constructietechnologie, die Ducati ook gebruikt voor Superbike frames, maakt totale controle over de diktes mogelijk, waardoor alleen de hoeveelheid materiaal wordt gebruikt die op elk punt nodig is en complexe vormen kunnen worden gecreëerd zonder afbreuk te doen aan gewicht of sterkte.

Het extreem compacte frameontwerp is ook ontworpen om de beste ergonomie voor de rijder te garanderen en tegelijkertijd snel en eenvoudig onderhoud in de werkplaats of op het circuit, waar handelingen zoals het demonteren van de schokdemper snel uitgevoerd kunnen worden.

De schokdemper is centraal gemonteerd en functioneert op een achterbrug van gegoten aluminium en een hefinrichting van gesmeed aluminium. De progressiviteit van de koppeling werd bepaald tijdens de races in het seizoen 2024.

De vering en de remmen van de Desmo450 MX waren het onderwerp van een gerichte beslissing. Ducati vertrouwde op de lange ervaring van Showa in de racecompetitie, die ook werd gekozen om de afstelling voor amateurs te vergemakkelijken dankzij de technische lay-out voor het elastische onderdeel, die is gebaseerd op een veer en niet op lucht. De vork is volledig instelbaar, met 49 mm omgekeerde stuurpen, 310 mm veerweg en Kashima Coating behandeling op de veerpoten. De schokdemper is volledig instelbaar, de veerweg is 301 mm. Om de afstelling beter te kunnen ontwikkelen, reed Alessandro Lupino het hele eerste deel van het Italiaanse kampioenschap met standaardvering, wat de geldigheid van de keuze van de uitrusting bevestigde.

Wat het remsysteem betreft, heeft Ducati er ook op dit gebied voor gekozen om samen te werken met haar jarenlange partner Brembo aan de ontwikkeling, ook in de motorcross, van benchmark remsystemen zoals dat al vele jaren het geval is op wegmotoren. Voor is er een zwevende remklauw met twee zuigers en achter een remklauw met één zuiger. De Galfer remschijf voor is 260 mm en achter 240 mm.

Elektronica 
Dankzij de ervaring in de MotoGP en Superbike, waar Ducati een technologisch referentiepunt is, konden de technici uit Borgo Panigale een echt tractiecontrolesysteem introduceren op de Desmo450 MX, een systeem dat voordelen biedt op het gebied van rondetijden, veiligheid voor de rijder en het besparen van energie tijdens het rijden. In tegenstelling tot de systemen die momenteel beschikbaar zijn in dit segment, kalibreert de Ducati Traction Control (DTC) die op de Desmo450 MX is geïmplementeerd de vermogensafbouw op basis van de werkelijke slip van het achterwiel en inertiemetingen van de voertuigdynamiek, waardoor een effectieve, snelle en lineaire interventie wordt gegarandeerd. Dit systeem is in staat om momenten te identificeren waarop het niet in actie moet komen, zoals sprongen, en sluit zichzelf automatisch uit. Bovendien kan de rijder, als hij punten op het circuit identificeert waarop hij gebruik wil maken van het volledige motorvermogen, het systeem uitschakelen met een lichte druk op de koppelingshendel. Enkele ogenblikken later wordt het systeem automatisch weer ingeschakeld. Ducati Traction Control biedt vier verschillende interventieniveaus.

De elektronische uitrusting omvat ook Launch Control en Engine Brake Control, die net als DTC geconfigureerd kunnen worden op verschillende interventieniveaus en gekoppeld kunnen worden aan twee Riding Modes die de rijder via de X-Link App kan aanpassen aan zijn behoeften en de karakteristieken van het circuit. De versnellingsbak is uitgerust met een Quickshifter bij het opschakelen.

Onderhoudsintervallen
De onderhoudsintervallen zijn vastgesteld met als doel de bijbehorende kosten voor de klant te verlagen. Het vervangen van de zuiger is vastgesteld op 45 uur, samen met de klepspeling controle, terwijl de totale motorrevisie is vastgesteld op 90 uur, benchmarkwaarden voor het segment.

Accessoires 
Dankzij de Ducati Performance catalogus is het mogelijk om een replica te maken van de Ducati Desmo450 MX waarmee Jeremy Seewer en Mattia Guadagnini reden in het MXGP wereldkampioenschap. Alle details van de 450 MX Factory zijn beschikbaar in de Ducati Performance catalogus met als enige uitzondering de officiële Showa vering, die niet gekocht kan worden door privérijders.

De speciale onderdelen die worden aangeboden zijn onder andere Factory onderdelen die uit massief materiaal zijn vervaardigd, zoals wielnaven en kroonplaten, maar ook een complete uitlaat of Akrapovič titanium slip-on demper en Brembo Racing remklauwen. De lijst met beschikbare accessoires zal geleidelijk worden uitgebreid.

Ten slotte biedt de Ducati Performance catalogus, om de Factory look compleet te maken, een complete collectie die is samengesteld in samenwerking met Drudi Performance. Het aanbod bestaat uit een complete Alpinestars trui/broek/handschoenen/laarzen, Arai helm, windjack, softshell en Spidi regenjack.

Beschikbaarheid
De Desmo450 MX is vanaf juni 2025 verkrijgbaar bij geselecteerde Europese dealers maar nu al te bestellen. De prijs in België bedraagt €12.690,- en in Nederland €12.790,-.

Desmo450 MX
•    Kleurstelling 
o    Ducati Red
•    Belangrijkste standaard uitrusting
•    Desmo450 ééncilinder van 449,6 cc
•    Maximumvermogen van 63,5 pk bij 9.400 tpm, Maximumkoppel van 53,5 Nm bij 7.500 tpm
•    Aluminium Twin-spar frame
•    7,2 liter brandstoftank
•    Showa 49 mm upside-down vorken, volledig verstelbaar, 310 mm veerweg en Kashima coating op de voorvorkpoten
•    Showa volledig verstelbare monoshock, veerweg 301 mm
•    Gegoten aluminium achterbrug
•    Brembo remsysteem met enkele Galfer schijven, 260 mm (voor) en 240 mm (achter)
•    Pirelli Scorpion MX32 Mid-Soft banden, 80/100-21“ en 110/90-19”.
•    DID ketting transmisse
•    Takasago Excel aluminium velgen met Alpina spaken, 21“ x 1.60” en 19” x 2.15”
•    2 Power Modes, 2 Riding Modes
•    Riding Modes instelbaar via de accessoire X-Link app
•    Nieuwe generatie elektronicapakket met Ducati Traction Control (DTC); Power Launch; Quick Shift, Engine Brake Control.
•    Zuigervervanging elke 45 uur
•    Klepspelingcontrole elke 45 uur
 

Je droom CROSSmotor nog niet gevonden?
De beste koop vind je op Motoroccasion.nl



Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Soes" betekent: Suzuki
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
C 72
CB 1000 HORNET SP
CB 1000 HORNET
CB 1000 R
CB 1000 S
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 200
CB 250
CB 300 R
CB 350 F
CB 360
CB 450
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 550
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R ECT
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CB 900 F / HORNET
CBF 1000
CBF 125
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 F
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1000 RR-R FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 125 R
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 650 R
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CL 500
CMX 1100 REBEL T MT
CMX 1100 REBEL
CMX 500
CR 250 R
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ES
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ES
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 400
CRF 450
CRF 50 F
CRF 50
CTX 1300
CTX 700
CX 500
DAX 125
EM 1 E
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING BAGGER DCT
GL 1800 GOLDWING
INTEGRA
MONKEY Z 125
MONKEY Z 50
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NHX 110 LEAD
NRX 1800 RUNE
NSS 125 FORZA
NSS 125
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SES 150 DYLAN
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
TRIKE
VF 1000
VF 500
VF 700
VF 750 C SUPER / MAGNA
VFR 1200 F C-ABS DCT
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 750 F
VFR 750 R
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VT 800
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTX 1300
VTX 1800
VULTUS
WW 125
WW 150
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 600 V TRANSALP
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 650
XLV 750 R
XR 125 L
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2025 Motoroccasion